fredag 18 oktober 2013

Lugnet i Malmö, min stadsdel förr och nu

Gottfridsgatan 1905
Lugnet förr...förmodligen Gottfridsgatan

 

 

Befolkning

  De flesta av Lugnets innevånare var grovarbetare och pigor. 
 Det var oskolad arbetskraft direkt från landsbygden, 
utan anknytning till de traditionella hantverksyrkena. 
Omsättningen på bostäderna var hög.
Vindarna i de små husen hyrdes ut till dessa arbetare, ofta flera i varje rum. 
Det var dragiga utrymmen med tegeltak direkt över huvudet. 
Inga innertak, 
fruset vatten i handfatet på vintern. 
Alltså sov man i kläderna och hygienen blev eftersatt. 
Rödsot och andra tarmsjukdomar härjade befolkningen på Lugnet mer än i någon annan stadsdel. 
 Malmö hade 1865 en befolkning på ca. 22.000 personer varav 2.000 bodde på Lugnet. 
Mellan 1863 och 1882 ökade Lugnets befolkning från 2.000 till en bit över 5.000 personer.

karta nutid
Till höger på denna bild ligger Majorsgatan


http://www.mitthjartasmalmo.se/filmerna/volym_3/livet_pa_lugnet_1967-68/



Bakom P-huset Anna ligger Majorsgatan

P- huset Anna



Storgatan
Lugnet

Har suttit i ett par timmar nu och inspirerats till detta inlägg.
Har även funderat på hur de tänkte när de beslutade att riva Lugnet.
Nästan ingenting är bevarat från denna svunna tid.

För några år sedan mötte jag en dam utanför vår port, 
hon tittade lite förvirrat på mig och på huset. 
Jag frågade om jag kunde hjälpa henne på nåt vis.
Hon svarade att om jag hade tid så skulle hon vilja komma in på vår innergård och kika lite.
Hon berättade att hon bott här som barn när de ännu fanns dessa arbetarbostäder kvar.

Klart att jag hade tid, 
intresserad som jag är.

Hon visade med svepande händer över gården och pekade ut var utedassen låg och hur riskabelt det var att vistas där när råttorna smög emellan fötterna på de som besökte uthusen.

Men också hur roligt hon hade haft det som barn där det spelades boll, 
och hoppades rep.

Men vintrarna var kalla, 
riktigt kalla inomhus, 
så då fick vi sova med kläderna på.

Ännu idag när jag står på min balkong och mörkret sänker sig över innergården så är det nästan som om jag kan förnimma dessa människor, som i skydd av mörkret tassar fram i sina fotsida klänningar och med scarfsen om huvudet.
Ett besök på uthuset vill man ju inte göra reklam för så därav tassandet.
Säkert kan "min" innergård berätta mycket om hur livet var då.

 

 

Vet egentligen inte varför jag fick idén till detta inlägg, men jag tycker om historia och kan riktigt frossa i böcker eller inlägg på bloggar om hur det var förr.
Speciellt roligt är det ju att läsa om Malmö, 
som är och förblir min stad.
 
 


Kolla in dessa sidor där jag hittat min inspiration och även lånat en del bilder.

Inga kommentarer: